Příloha k účetní závěrce: Co musí obsahovat a pro koho platí jaké povinnosti

Příloha k účetní závěrce je nedílnou součástí účetní závěrky a slouží k doplnění a vysvětlení informací uvedených v rozvaze a ve výkazu zisku a ztráty. Její obsah a rozsah se liší podle velikosti účetní jednotky a dalších kritérií stanovených zákonem o účetnictví a prováděcími vyhláškami.

Rozdělení účetních jednotek a rozsah přílohy

Podle vyhlášky č. 500/2002 Sb. se účetní jednotky dělí na mikro, malé, střední a velké. Rozsah povinných informací v příloze k účetní závěrce závisí na této kategorizaci a na tom, zda má účetní jednotka povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.

Kategorie účetní jednotkyPovinnost audituRozsah přílohyOdkaz na vyhlášku
MikroNeZkrácený§ 39
MikroAnoRozšířený§ 39 + § 39a
MaláNeZkrácený§ 39
MaláAnoRozšířený§ 39 + § 39a
StředníAnoPlný§ 39 + § 39b
VelkáAnoPlný§ 39 + § 39b + § 39c

Obsah přílohy k účetní závěrce

Základní informace (platné pro všechny účetní jednotky)

Každá účetní jednotka je povinna uvést v příloze alespoň následující informace:

  • Obecné údaje: název, sídlo, IČO, právní forma, předmět podnikání, rozvahový den, datum sestavení účetní závěrky, podpisový záznam statutárního orgánu.
  • Použité účetní metody: informace o použitých obecných účetních zásadách a metodách, včetně odchylek a jejich vlivu na majetek, závazky, finanční situaci a výsledek hospodaření, způsob oceňování, tvorba opravných položek a odpisů, přepočet cizích měn, stanovení reálné hodnoty.
  • Závazky a pohledávky: výše závazků a pohledávek se splatností delší než 5 let, celková výše závazkových vztahů krytých věcnými zárukami (s uvedením povahy těchto záruk), poskytnuté zálohy, zápůjčky a úvěry členům orgánů společnosti. Závazkové vztahy, které nejsou uvedeny v rozvaze.
  • Výnosy a náklady: položky mimořádné svým objemem nebo původem
  • Průměrný počet zaměstnanců za dané období

Rozšířené informace (pro malé a mikro účetní jednotky s povinností auditu)

Navíc k základním informacím musí tyto účetní jednotky uvést:

  • Dlouhodobá aktiva: zůstatky na začátku a konci účetního období, přírůstky a úbytky; výše opravných položek a oprávek, jejich zvýšení či snížení v průběhu období.
  • Konsolidační informace: název a sídlo účetní jednotky, která sestavuje konsolidovanou účetní závěrku, pokud je účetní jednotka součástí konsolidačního celku.
  • Povahu a obchodní účel operací účetní jednotky, které nejsou zahrnuty v rozvaze
  • Informace o transakcích se spřízněnou stranou, pokud nebyly uzavřeny za běžných tržních podmínek

Plný rozsah informací (pro střední a velké účetní jednotky)

Kromě výše uvedeného musí tyto účetní jednotky uvést:

  • Konsolidované nebo přidružené jednotky: název, sídlo, výše podílu na základním kapitálu, výše vlastního kapitálu jednotek a výsledek hospodaření (pro specifikaci a výjimky viz §39b vyhlášky č. 500/2002 Sb.)
  • Název, sídlo a právní formu každé z účetních jednotek, v níž je účetní jednotka společníkem s neomezeným ručením,
  • Název a sídlo účetní jednotky, která sestavuje konsolidovanou účetní závěrku nejširší skupiny účetních jednotek, ke které účetní jednotka jako konsolidovaná účetní jednotka patří,
  • Název a sídlo účetní jednotky, která sestavuje konsolidovanou účetní závěrku nejužší skupiny účetních jednotek, ke které účetní jednotka jako konsolidovaná účetní jednotka patří,
  • Místo, kde je možné získat konsolidovanou účetní závěrku konsolidujících účetních jednotek uvedených v písmenech b) a c), je-li její získání možné.
  • Počet a jmenovitou hodnotu nebo účetní hodnotu vydaných akcií během účetního období
  • Informaci o vyměnitelných dluhopisech nebo podobných cenných papírech nebo právech s vyznačením jejich počtu a rozsahu práv, která zakládají,
  • Informaci, která doplní průměrný přepočtený počet zaměstnanců podle o rozčlenění podle kategorií v průběhu účetního období,
  • Výši odměn přiznaných členům řídících, kontrolních a případně správních orgánů a výši vzniklých nebo sjednaných penzijních závazků bývalých členů těchto orgánů
  • Informaci o navrhovaném rozdělení zisku nebo vypořádání ztráty
  • U jednotlivých položek dlouhodobých aktiv – zůstatky na začátku a konci účetního období, přírůstky a úbytky během účetního období, výši opravných položek a oprávek na začátku a na konci účetního období a jejich zvýšení či snížení během účetního období, výši úroků, pokud účetní jednotka rozhodla, že jsou součástí ocenění majetku
  • Výši odložené daně na konci účetního období a její vývoj,
  • Povahu a obchodní účel operací účetní jednotky, které nejsou zahrnuty v rozvaze, a jejich finanční dopad na účetní jednotku
  • Informace o transakcích, které účetní jednotka uzavřela se spřízněnou stranou, a které nebyly uzavřeny za běžných tržních podmínek.

Doplňující informace v příloze v účetní závěrce velké účetní jednotky

  • Informace o rozčlenění tržeb z prodeje zboží, výrobků a služeb podle kategorií činností a podle zeměpisných trhů, pokud se tyto kategorie a trhy mezi sebou podstatně liší z hlediska způsobu, kterým je organizován prodej zboží a výrobků a poskytování služeb spadajících do běžné činnosti účetní jednotky (lze za určitých podmínek vynechat)
  • Dále účetní jednotka v příloze v účetní závěrce uvede celkové odměny účtované auditorem za povinný audit roční účetní závěrky a celkové odměny účtované auditorem za jiné ověřovací služby, za daňové poradenství a jiné neauditorské služby.

Praktické tipy a zdroje

Příloha účetní závěrky je důležitým dokumentem, který dokresluje finanční obraz účetní jednotky.
Pro nejpřesnější a aktuální informace doporučujeme nahlédnout přímo do vyhlášky č. 500/2002 Sb.

Vzorové přílohy: Pro inspiraci a kontrolu správnosti sestavení přílohy lze využít vzorové dokumenty dostupné na stránkách Komory auditorů ČR.
Zdroj: Komora auditorů ČR – vzor přílohy 2024 (docx).

Kontrolní seznam: Pro usnadnění sestavení přílohy je k dispozici i podrobný kontrolní seznam všech povinných údajů.
Zdroj: Komora auditorů ČR – kontrolní seznam (xls).

News

Hlášení cizinců na Úřad práce: co dělat dnes a co se mění od 1. 10. 2025

Od 1. října 2025 začíná platit novela zákona o zaměstnanosti, která zavádí pojem „nehlášená práce“. Klíčová změna? Nástup cizince musíte nahlásit ještě předtím, než nastoupí do práce. Odeslání…

Přerušení živnosti krok za krokem: vše, co musíte vědět

Přerušení živnosti je praktickým řešením pro podnikatele, kteří dočasně nechtějí nebo nemohou podnikat, ale plánují se k činnosti v budoucnu vrátit. Oproti trvalému ukončení je administrativně jednodušší, a…

Jak na vracení DPH při neuhrazených fakturách – praktický průvodce změnami od 2025

Nová povinnost dlužníků vracet DPH z neuhrazených faktur Od 1. ledna 2025 dochází ke klíčové změně v oblasti DPH, která se týká dlužníků – tedy odběratelů, kteří obdrželi…